Surgery Photography

Hmmm.. Hari ni kali ke-2 aku masuk OT.. Operation Theater. Kali pertama dulu aku shoot untuk department Opthalmology (mata) masa diorang tunjuk surgery teknik baru guna laser. Kali ni kali kedua aku masuk, operation yang sama, tapi cara konvensional.

Memang nampak kasar dan banyak darah kalau nak compare pada yang guna laser tu. Hampir bloodless surgery jadinya. Tapi oleh kerana operation ni lebih major dan kesnya lebih teruk, so ramai doktor dalam bilik tu pada satu masa.

Aku tengok dalam drama swasta, masa doktor bedah orang, semua akan diam dan nurse akan kesat kesat peluh kat dahi doktor. Aku tengok dalam citer Dr.House kat astro, bila start je pesakit tu tido, terus diorang pasang radio dan buat operation dalam keaddaan riang gembira. Dalam citer Nip & Tuck pun sama, masa OT diorang bising giler siap nyanyi nyanyi.. hehe..

Jadi dalam OT aku hari nih, memang sama la macam cerita kat astro tuh.. bising, sembang sembang, borak borak.. memang happening tapi pada masa yang sama, fokus tetap tak berailh dari pesakit dan teknik mereka buat kerja memang kemas.. ye lah.. dah doktor pakar kan..

So.. conclusion aku hari ni ialah, kepadda doktor doktor, masa operate aku jangan pasang lagu metallica yerr.. hehehe karang ada silap potong kang.. pasal ingat pisau tuh stick drum hahahaha.

Comments

Anonymous said…
amik gambo dalam OT ni ko takleh bawak tag along ke? muehehe..

ko tau, mpk bukan stakat datang hari2 skarang. malahan 2 kali sehari. cinabeng btol.
Unknown said…
Lama dah tak borak ngan ko .... eh sibuk plak kat opis ke ... GYM apa kaba?