Micro Madness

Balik dari Fraser Hill barulah aku faham kenapa dRali dan juga ramai lagi yang lain jadi begitu kemaruk sangat kamera ni. Mata, ketajaman otak, perkiraan, seni dan mesin bergabung dalam satu moment yang mungkin tidak berulang lagi dan moment itulah yang menjadi buruan fotografer. Nak menyampai ke tahap tu dah sekian hal. Nak menjadikan gambar yang diambil tu betul betul menjadi dan berkualiti menjadi matlamatnya. Ingatkan sampai disitu saja, rupanya ada lagi.. post production lak. Macamana nak edit dan pilih gambar terbaik dari ratusan keping gambar yang diambil.. pohhhpalehh!
Aku rasa aku suka photo journalism. sebab aku suka bercerita tentang gambar yang aku ambil. Contohnya gambar dibawah ni. Ini satu moment yang sangat indah dalam hidup aku. Baru aku faham kenapa orang suka tengok sunrise dan sunset. Lepas solat subuh, kami bergegas ke satu kawasan di Fraser Hill tu yang menurut orang sekitar tu kawasan tersebut ialah kawasan matahari naik. Satu kelebihan bila ada GPS device. hehe.. Dr. Jamal ada bawak satu makhluk GPS yang membolehkan kita tahu location kita kat mana. So kita trace kat situ je la kedudukan kita dan jalan yang nak pergi. tak la meraban ntah kemana. Hasilnya, bila matahari mula keluar cahayanya, Subhanallah!.. memang indah.

From Photodictive ...
Cantik kan... Kalau korang nak tengok lagi boleh browse aku punya album picasa. klik pada link yang ada pada bawah gambar tu. Saper saper yang naik gambor tuh nak frame ke, nak buat kalendar ke, bleh la email aku untuk dapatkan original saiz.

Aku cakap pada Dr. Jamal dengan dR.Ali, Kalau kita nak anak kita menghargai alam sekitar, aku rasa kita bagi dia kamera dan kita ajar dia untuk cari subjek menarik macam gambar langit, pokok, dan serangga... Insya-Allah, dia boleh menghargai alam. Ini sekadar idea.. implimentasi, kena analis lagi mendalam hehehe.. pelajaran dari tok-tok guru aku dari Terengganu.

Comments

Unknown said…
Lerr nie la keja ko yeee kat Fraser Hill .......
Yer la Mi.. hehe kearah menjadi portographer yang bleh buat duit hehehe.. Nanti kang ko jugaaaak yang memerlukan service aku hehehe