D70 ku.. Klik pertama ku

Hari raya ni hari yang paling tidak membosankan aku buat kali ni. kenapa? sebab aku baru dapat "senapang" yang real untuk "menembak" secara aman. heheh.

Aku baru dapat kamera Nikon D70.. hmm obselete model. Memang la.. kau ada ke? hehe.. Ceritanya begini, aku balik kampung Isteri aku raya kali ni. So, 2 hari sebelum raya tu aku dah ada kat Felda Purun, Bera, Pahang. Sekali adik ipar aku yang kerja spray kete call aku beritahu yang member dia yang bukak bengkel kereta ada nak tolak kamera DSLR.. wuah wuah wuahhhhh.. kena tengok nih.

So, aku pun mintak la member tu bawak balik, kebetulan duduk sekampung, berjiran pulak. Jadi Hari raya pertama aku dok memburu dia la sebab dia sibuk gi beraya gak. so bila dah jumpa dia story la kat aku. Ada satu fotographer newspaper, dia eksiden, patah kaki, hantar kete kat bengkel dia, nak pakai duit untuk repair kete dan sikit medical, nak tolak kamera kat tokey bengkel (member adik ipar aku tuh) untuk sedikit duit. berapa? RM1500 je. Atas dasar kesian, pomen kete yang jarang jumpa DSLR ni pun amik la. Pastu dia balik rumah, letak atas almari selama setahun setengaaaaaahhhhh.. tak berusik.

Jadi tu la dia fikir dia pun tak guna, so dia nak jual kat sesaper la.. dia tanya habis dah member bengkel dia.. semua takmo. 1st, sebab mahal RM1500 untuk kamera. 2nd, banyak nyer butang!. Jadi bila dia tahu aku nak, dia pun happy la. So aku sebagai seorang teman yang hendak menggembirakan kawannya pun menerima la tolakan kamera DSLR tersebut muahahahah. Ada 3 bijik lens dalam tuh. Wide Lens biasa, Micro Lens 120mm dan Zoom Lens 70mm. Semua jenama Nikor.

Aku dengan pantas keluar duit (duit raya anak aku) RM100 hulur tanda jadik. Sekali dia tolak pulak... (agaknya dia tengok aku lapar makan biskut raya dia banyak sangat kot). Puas dia tolak atas alasan, ini barang sudah tak usik 1 tahun setengah.. ntah elok ntah tidak. AKu lak berani hulur sebab aku dah tengok lens dan flicker dalam kamera tuh.. ok je smua, cuma nampak berkulat sikit. Aku helo la sifu aku (bapak aku) dan sifoo aku (dRali) tanya pasal kamera tuh. dRali dengan lens yang aku sebut tuh terus dia kata ANGKAAAT!

Jadi duit aku still dia tak amik dan dia suh aku pakai sebulan dulu. Kalau ok, baru bincang bayar punya terms.. harga RM1500... pulang modal dia balik. Haa? tak percaya? yeeeee betull semua mahkluk dalam beg tuh, lens, berus, filter, flash bagak yang ada banyak butang, kain kuning lap lens hah tuh semua Rm1500. Rezeki kan? Alhamdulillah...

So, gambar makhluk Allah kat atas tuh ialah belalang diatas daun labu yang aku ambil jam 7:30 pagi raya kedua. Pak mentua aku kata aku menghidang nyamuk makan darah aku turun belakang rumah pepagi buta hehehe. Mak mertua aku kata aku macam budak dapat mainan. heheh takpeeeee.. aku redha hahaha. Tu amik pakai lens micro.

Part yang malu ialah bila jumpa bapak aku di Kuantan. Dia dulu belajar photography kat london, majoring Video. So banyak la terms terms kamera yang bila dia sebut aku tanya "Haah! mende ape?" aku ni memang zero la pasal photography nih. Orang kata kena la blajar rules, composition, colour dan segala jadah kamera nih baru la layak nak pakai DSLR.. haaaa.. cuba korang tengok gambo yang aku amik tuh.. ada iras iras gambo pro tak? ceeeewaaaahh! hehehehe.. insya-Allah, sikit masa lagi aku pandai la kalau korang ajar aku kan? jangan la kerek ilmu ngan aku hehehe sian aku..

Ini klik aku yang pertama. Tunggulah klik aku yang ke 124,657,89 kali nanti jadik camner hehehehe.
Posted by Picasa

Comments

Anonymous said…
untungnyer bro..rejeki raya nih...hehehe